KÖZLEKEDÉSI JOG ÉRTHETŐEN

Közlekedési jog - Dr. Bérczes Tamás ügyvéd

Közlekedési jog - Dr. Bérczes Tamás ügyvéd

A közlekedéssel együtt járó kockázat csökkentése

Hogy minden közlekedő hazaérjen

2019. szeptember 25. - Közlekedési jog

A közlekedés veszélyes üzem.

Ami azt is jelenti, közlekedésben részvevő által elkövetett kisebb hibának is igen jelentős (súlyos) következményei lehetnek.

A közlekedés - ahogy az összes veszélyes üzemi tevékenység – kockázattal jár, hiszen jelentős sebességű és tömegű eszközök vannak mozgásban.

A közlekedés során szükségszerűen fennálló kockázat jelentősen csökkenthető a közlekedés résztvevői által. Vagyis általunk.

 Idézet a KRESZ-ből: „a közúti közlekedés biztonsága és zavartalansága fontos társadalmi érdek. A biztonságos és zavartalan közlekedés alapvető feltétele, hogy a közlekedési szabályokat mindenki megtartsa és számíthasson arra, hogy azokat mások is megtartják. Emellett szükséges az is, hogy a közlekedés résztvevői előzékenyek és türelmesek legyenek egymással szemben.”

 Ki ne akarna biztonságosan és zavartalanul közlekedni?

A fentiek szerint ehhez be kell tartani a közlekedési szabályokat, előzékenynek és türelmesnek kell lenni. Egyszerűen hangzik. Ha jobban belegondolunk valójában egyszerű is, mindössze három összetevő kell hozzá: közlekedési szabályok betartása, előzékenység, türelem.

Nem árt tudni: ha közlekedési balesetet okoz valaki és nyolc napon túl gyógyuló sérülést szenved e miatt más, akkor bűncselekményt (pl. közúti baleset gondatlan okozásának vétségét) követ el. Amelynek a következménye, hogy büntetőeljárás indul meg és zajlik le ellene, annak minden kellemetlenségével együtt: gyanúsítás, „rabosítás” (bűnügyi nyilvántartásba vétel), bírósági eljárás, elítélés, bűnügyi költség viselése, stb. Akár a járművezetéstől is eltiltásra kerülhet.

Ha nem történik nyolc napon gyógyuló sérülés okozás, akkor szabálysértési eljárásban lesz az elkövető eljárás alá vont személy. Az ilyen cselekmény következménye pénzbírság és járművezetéstől eltiltás.

 Nem éri meg a türelmetlenség, az indulatosság, amellyel még néhány perc sem nyerhető. Balesetkor a rendőrségi helyszínelés több órát vehet igénybe, a vagyoni kárról és a sérelmekről nem is beszélve.

 A baleseti statisztika nagyon szemléletes. 

 RÉGIÓ/ÉV

2010

2011

2012

2013

2014

2015

2016

2017

2018

2019

Nyugat-Dunántúl

995

1011

1 051

934

966

989

1 019

962

926

936

Közép-Dunántúl

1070

981

963

918

974

990

969

967

1 068

1 031

Dél-Dunántúl

739

790

670

757

742

737

746

755

775

760

Közép-Magyarország

2 756

2 674

2 657

2 683

2774

2 942

3 117

3 058

3 128

3 069

Dél-Magyarország

1 159

1 140

1 103

1 163

1184

1 212

1 121

1 099

1 141

1 108

Észak-Alföld

1 339

1 263

1 195

1 265

1314

1 291

1 356

1 263

1 433

1 231

Észak-Magyarország

833

752

708

736

768

833

825

824

900

895

Összesen

8 891

8 891

8 347

8 456

8722

8 994

9 153

8 928

9 371

9 030

Baleseti statisztika 2010-2019, közúti balesetek száma 1-7. hónap összehasonlítása

Forrás: Magyar Autóklub

 

A következő blogban a közúti közlekedési előéleti pontrendszerről (közlekedési büntetőpont) fogok írni. 

 

Dr. Bérczes Tamás LL.M.
ügyvéd, közlekedési szakjogász
Telefon: +36705071509
E-mail: berczes.tamas@hronszky.hu
Blog: kozlekedesijog.blog.hu
Facebook: kozlekedesijog

Közlekedési-, kártérítési- és biztosítási jogi tanácsadás, képviselet közlekedési, kártérítési és biztosítási jogi ügyben, tanácsadás és képviselet közlekedéssel kapcsolatos büntető-, és szabálysértési eljárásban.

A bejegyzés trackback címe:

https://kozlekedesijog.blog.hu/api/trackback/id/tr4015171762

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása