A közlekedés veszélyes üzem.
Ami azt is jelenti, közlekedésben részvevő által elkövetett kisebb hibának is igen jelentős (súlyos) következményei lehetnek.
A közlekedés - ahogy az összes veszélyes üzemi tevékenység – kockázattal jár, hiszen jelentős sebességű és tömegű eszközök vannak mozgásban.
A közlekedés során szükségszerűen fennálló kockázat jelentősen csökkenthető a közlekedés résztvevői által. Vagyis általunk.
Idézet a KRESZ-ből: „a közúti közlekedés biztonsága és zavartalansága fontos társadalmi érdek. A biztonságos és zavartalan közlekedés alapvető feltétele, hogy a közlekedési szabályokat mindenki megtartsa és számíthasson arra, hogy azokat mások is megtartják. Emellett szükséges az is, hogy a közlekedés résztvevői előzékenyek és türelmesek legyenek egymással szemben.”
Ki ne akarna biztonságosan és zavartalanul közlekedni?
A fentiek szerint ehhez be kell tartani a közlekedési szabályokat, előzékenynek és türelmesnek kell lenni. Egyszerűen hangzik. Ha jobban belegondolunk valójában egyszerű is, mindössze három összetevő kell hozzá: közlekedési szabályok betartása, előzékenység, türelem.
Nem árt tudni: ha közlekedési balesetet okoz valaki és nyolc napon túl gyógyuló sérülést szenved e miatt más, akkor bűncselekményt (pl. közúti baleset gondatlan okozásának vétségét) követ el. Amelynek a következménye, hogy büntetőeljárás indul meg és zajlik le ellene, annak minden kellemetlenségével együtt: gyanúsítás, „rabosítás” (bűnügyi nyilvántartásba vétel), bírósági eljárás, elítélés, bűnügyi költség viselése, stb. Akár a járművezetéstől is eltiltásra kerülhet.
Ha nem történik nyolc napon gyógyuló sérülés okozás, akkor szabálysértési eljárásban lesz az elkövető eljárás alá vont személy. Az ilyen cselekmény következménye pénzbírság és járművezetéstől eltiltás.
Nem éri meg a türelmetlenség, az indulatosság, amellyel még néhány perc sem nyerhető. Balesetkor a rendőrségi helyszínelés több órát vehet igénybe, a vagyoni kárról és a sérelmekről nem is beszélve.
A baleseti statisztika nagyon szemléletes.
RÉGIÓ/ÉV |
2010 |
2011 |
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
Nyugat-Dunántúl |
995 |
1011 |
1 051 |
934 |
966 |
989 |
1 019 |
962 |
926 |
936 |
Közép-Dunántúl |
1070 |
981 |
963 |
918 |
974 |
990 |
969 |
967 |
1 068 |
1 031 |
Dél-Dunántúl |
739 |
790 |
670 |
757 |
742 |
737 |
746 |
755 |
775 |
760 |
Közép-Magyarország |
2 756 |
2 674 |
2 657 |
2 683 |
2774 |
2 942 |
3 117 |
3 058 |
3 128 |
3 069 |
Dél-Magyarország |
1 159 |
1 140 |
1 103 |
1 163 |
1184 |
1 212 |
1 121 |
1 099 |
1 141 |
1 108 |
Észak-Alföld |
1 339 |
1 263 |
1 195 |
1 265 |
1314 |
1 291 |
1 356 |
1 263 |
1 433 |
1 231 |
Észak-Magyarország |
833 |
752 |
708 |
736 |
768 |
833 |
825 |
824 |
900 |
895 |
Összesen |
8 891 |
8 891 |
8 347 |
8 456 |
8722 |
8 994 |
9 153 |
8 928 |
9 371 |
9 030 |
Baleseti statisztika 2010-2019, közúti balesetek száma 1-7. hónap összehasonlítása
Forrás: Magyar Autóklub
A következő blogban a közúti közlekedési előéleti pontrendszerről (közlekedési büntetőpont) fogok írni.
Dr. Bérczes Tamás LL.M.ügyvéd, közlekedési szakjogászTelefon: +36705071509E-mail: berczes.tamas@hronszky.huBlog: kozlekedesijog.blog.huFacebook: kozlekedesijog
Közlekedési-, kártérítési- és biztosítási jogi tanácsadás, képviselet közlekedési, kártérítési és biztosítási jogi ügyben, tanácsadás és képviselet közlekedéssel kapcsolatos büntető-, és szabálysértési eljárásban.